Scandals in the Russian gloss — 2

In glossy journalism, as in any field,there are things not to say. We already wrote about the scandalous dismissal of Evelina Hromchenko from the magazine L'officiel. Today is a new batch of "accidents".


In September 2007 because of the mutual claims between the publisher and the chief editor of Gala magazine just came out with blank pages. The room was saved, but the situation has got a great resonance in the media environment.

This was preceded by the following events. At the end of the 2006 Gala for the position of editor-in-chief came Masha Gessen and her team of writers. Masha brought his vision of the magazine and a lot of creative ideas that have endorsed the guide.

In early 2007, the newspaper conducted an advertising company, which, though improved his position but not very noticeable. When this became clear, the superiors began to look for the guilty, and the right candidate for this position General Director Gruner Und Jahr in Russia (founder and publisher) Christine Eibl seemed editor. In her view, circulation is not growing due to the fact that the creative activity Hessen companions do not correspond to the concept of publication (although in the past the publisher was all arranged). Editor-in-chief, by contrast, saw the cause of the problems in a bad business strategy, to which the editors had no relationships.

Since July, Christine Eibl became involved in the creative process, to demand to submit the materials for another "sauce", rather than conceived of Hesse, and even make the room ready texts, although this was discussed only by the adoption of the articles before publication. After Mary pointed out that such actions contradict the law "On mass media" (article 18), and changes refused to accept, on the editorial Board began a real persecution. Tightened labor discipline, demanded that journalists report about each step, pressure was exerted in other ways.

As a result, the day before the date of the September issue in print, Hesse, and several other authors were required to remove their articles. Negotiations with the lawyers helped to resolve the situation, but after the magazine's editor in chief left the publication along with the entire editorial team.


In the beginning of last year by the national circulation service caught several dozen popular magazines of Russia (all under review) in a clear overstatement of circulation. "Under the hand" got almost all the major publishers except for ID Burda.

The circulation of magazines overstatement polls: someone on a modest 30-40% (Cosmopolitan Shopping, "the Caravan of histories", Vogue), and some 10-13 times ("the Country of games", "Bully"). On average, glossy magazines exaggerate their circulation reaching 3.4 times.

HMRC has compared the claimed circulation of nearly four dozen publications with these numbers in customs declarations when importing rooms in the country (most magazines are printed abroad because it is cheaper and better), and gave the above mentioned results to the Federal Antimonopoly service.

The scandal began after the publication of these data has led to a reduction in the cost of advertising in some magazines, and, accordingly, to reduction of their profits. But tough sanctions from the Federal Antimonopoly service was not followed, as the statutory fines are too small and the logs are already punished themselves, having lost the confidence of the advertisers.

 Ekaterina Sazanova for School authors gloss

Like this post? Tell your friends!
Want to be the first to know about news glossy journalism?

Comments are closed.